Vandaag stond ik nog eens voor een klas. Op een zaterdag, inderdaad, en de aanwezige kinderen waren er vrijwillig gekomen. Meer zelfs: dat doen ze bijna ieder weekend.
Het gaat dan ook niet om traditionele lessen, maar workshops van TAJO. Dat Gentse initiatief wil maatschappelijk kwetsbare kinderen kansen bieden. Op zaterdagen organiseren ze daarom interactieve sessies waarin mensen uit het werkveld langskomen om aan de hand van workshops de jongeren iets te leren over hun beroep én de talenten van die kinderen. Door meer over zichzelf te leren worden zij zelfzekerder en kunnen ze later een studie of beroep kiezen dat helemaal bij hen past.
Zo kwam het dat ik vandaag als gastdocent een workshop gaf waarin de jongeren - telkens groepjes van een zestal kinderen van 11 of 12 jaar - een merknaam bedachten. Voor hun TikTok-account, bijvoorbeeld, of een fictieve winkel. Het was leerrijk, zowel voor hen (dat hoop ik toch) als mezelf. Een vrij abstract proces als een rebranding vertalen naar de leefwereld van jongeren is een fijne uitdaging, vooral als ogenschijnlijk eenvoudige woorden als ‘dapper’ of ‘zachtaardig’ soms nog te moeilijk blijken.
Ben je zelf leerkracht in het lager onderwijs en wil je leerlingen iets bijleren over zichzelf én de creatieve sector? Dit is hoe ik mijn workshop had aangepakt!
Ik begon met een deel waarin ik aantoonde dat merknamen niet zomaar in het wilde weg verzonnen zijn. Soms zijn die gevormd door twee bestaande woorden samen te voegen (Pokémon komt van ‘Pocket Monsters’) of door met afkortingen te werken (MNM staat voor ‘Music & More’). Andere namen zijn dan weer bedacht door een bestaand woord te vertalen (Proximus is Latijn voor ‘zeer dichtbij’), een letterlijk woord te nemen (Puma) of de naam van een fictief persoon te claimen (Nike komt van de Griekse godin Niké).
Vervolgens toonde ik deze figuur om hen uit te leggen dat het belangrijk is om eerst zeer breed na te gaan waar een bedrijf, organisatie of persoon voor staat. Door met verschillende mensen binnen en buiten dat bedrijf te praten (het openen van de eerste ‘diamant’) krijg je een goed beeld, maar niet al die input is even relevant. Je gaat de belangrijkste informatie selecteren (het sluiten van de tweede ‘diamant’) om tot een helder beeld van het bedrijf te komen. Vervolgens ga je veel mogelijke namen bedenken (het openen van de tweede ‘diamant’) om via een verkiezing tot één winnaar te komen (het sluiten van de tweede ‘diamant’).
Door de jongeren verschillende vragen over zichzelf te stellen kwamen ze tot een helder beeld van hoe ze zichzelf willen profileren. Zijn ze luid of eerder stil? Nieuwsgierig of afwachtend? Wat maakt hen anders dan anderen? Hoe zou hun linkerbuur hen omschrijven? Op die manier kregen ze een inzicht in hoe een creatief bureau écht een rebranding aanpakt: door de USP’s van een bedrijf in kaart te brengen, de positionering te bepalen, marktonderzoek te doen… Door vervolgens ook in te zoomen op het belang van kleur (McDonald’s dat van een rood naar een groen logo switchte om gezonder over te komen, bijvoorbeeld) kwamen ze tot een volwaardige ‘huisstijl’ voor zichzelf.
TAJO is steeds op zoek naar vrijwillige gastdocenten uit de meest uiteenlopende sectoren. Van dokters en ingenieurs tot schilders en loodgieters: ieder weekend is een ander thema aan de beurt. Check vooral deze pagina voor meer informatie!