Van twee naar drie

Binnenkort zijn Simon en ik niet langer met twee, maar bestaat Hartstikke uit drie personen. Een kleine stap voor de...

Sommige data zijn zo belangrijk dat ik ze in mijn hele leven nooit ga vergeten. De geboorte van mijn dochter, uiteraard, op 22 mei 2018. Nog zo'n datum is 5 oktober 2020, toen Simon en ik bij de boekhouder langsgingen om Hartstikke op te richten. Binnenkort komt daar nog een datum bij: 12 februari 2021. De dag waarop onze eerste werknemer begint. Er zitten exact 4 maanden en 7 dagen tussen die tweede en derde datum.

De voorbije maanden hebben we met Hartstikke al aan fantastische projecten mogen werken. Nieuwe huisstijlen maken, het ontwikkelen van websites, teksten schrijven, podcasts produceren… Dat is leuk - maar dat kunnen we niet met z'n tweeën blijven doen. We wilden iemand aannemen, maar hadden geen idee welk profiel dat moest zijn. Een extra designer? Een extra copywriter? Een account manager? We hebben goed gekeken naar waar we omzet uit halen en waar er groeipotentieel zit.

Van zodra onze keuze gemaakt was hebben we geen seconde getwijfeld. Meer zelfs: we hoefden zelfs geen sollicitatiegesprekken doen omdat we wisten wie perfect geschikt was voor de rol. Vrijdag laten we die persoon zichzelf voorstellen - voor het zover is gaan we onze laatste dagen als duo tegemoet.

Iemand aannemen voelt haast even belangrijk als vader worden. Het is alleszins even spannend, omdat er veel vraagtekens zijn. Wat het ouderschap betreft had ik twee fantastische voorbeelden, op de bedrijfsvloer heb ik ook geregeld gezien wat er mis kan lopen. Net daarom is het een fijne uitdaging om alle goede ervaringen aan te vullen met wat er nog beter kan.

Tegelijkertijd ben ik me er volledig van bewust dat de mensen die bij ons komen werken dat niet voor altijd zullen doen. De tijd dat je een gouden horloge kreeg omdat je dertig jaar bij hetzelfde bedrijf werkte is voorbij. En gelukkig maar: doordat mensen geregeld van job veranderen blijf je jezelf uitdagen, komt er diversiteit en externe kennis binnen in een bedrijf, wordt de boel op tijd en stond wakker geschud… Hopelijk wordt ons team ook scherp gehouden door al wie langskomt.

Ik wil alles wat ik zelf ooit leerde doorgeven aan de mensen die bij ons komen werken. Van 'hoe stel je een goede mail op' tot 'hoe haal je het meeste uit een dag'. Van de meest complexe tot de meest voor de hand liggende dingen. Correctie: dingen die voor de hand liggen wanneer je al een paar jaar werkt, maar waar je als schoolverlater vaak geen flauw benul van hebt.

De komende weken, maanden en jaren zal ik vaak moeten denken aan de bedrijven waar ik de voorbije jaren werkte. Heel vaak waren dat warme omgevingen waar ik zeer fijne herinneringen aan heb. Tijd om zelf ook zo’n omgeving te creëren!

MEER INZICHTEN